Obsah

NEPTEJ SE, PROČ TĚ LÍBÁM

NEPTEJ SE, PROČ TĚ LÍBÁM

(Maryna, krásná hospodská)

premiéra v pátek 10.prosince 2010 v kinosále

Téměř na den přesně po roce se konala premiéra veselohry o třech dějstvích, kterou spolu napsali otec a syn Branaldové.

Nejprve pár slov o autorech :

Hra pochází z předválečné doby, z počátku tvorby syna Adolfa, kdy spolu s otcem na-psali řadu scénářů pro divadelní ochotníky. Zatímco otec Richard byl český dramatik, divadelní a filmový herec, režiser a překladatel – syn Adolf byl především prozaik a pak dramatik, který svých zážitků ze života v otcově kočovné divadelní společnosti i pozdějších prožitků mezi obyčejnými lidmi, obohatil uměleckou fikcí a vytvořil celou řadu (30 románú) velmi čtivé prózy ze současnoti. Řada z nich byla zfilmována – např. Vizita – Ztráty a nálezy a Dědeček automobil. Knihu-scénář o krásné hospodské Maryně šťastně objevila při smejčení v knihovně sama představitelka titulní role vlastně pro sebe.

Nyní o vlastní inscenaci v Žeravicích :

Po náročné inscenaci o vodníkovi Pivodovi to byla šťastná volba – v předvánočním ob-dobí a za stále se vršícími problémy jak finančního rázu, tak značnou frustrací z chování politiků, kteří naprosto ignorovali voliči chtěné změny, bylo právě téma o lásce tím správným, co lidé chtěli a vřele potleskem odměňovali. Byla sehrána tři představení a nadšení diváci si žádají další.

(text I.Kadaňka – foto ze zkoužky P.Knápková)

 

Hned jak hlavní protagonisté inscenace doprodali poslední kytku z věnce, vrhli se na studium hry. Pod taktovkou rejži Jany Vídeňské, za silné podpory všech zákonem povolených povzbuzovacích prostředků, které měla stále připraveny na stole, se začalo v mrazivém kinosále naplno zkoušet. Jelikož v době psaní jsem neměl ještě k dispozici foto z veřejného představení (a sám po přikazu doktorky nemohu s nasazenou polobotou pořádně chodit natož fotit) použiji fotek protagonistky souboru z jedné z řady čtených zkoušek a foto z představení ukážu až je dostanu.

 

Ne, to dvojitý Fejfara-Pohanka netančí odzemek, jak to na fotce výše vypadá – to se o něj rvou hned tři nápadnice. Vúbec jsou v tomto kusu všechny postavy zpárované – někteří to ví, někteří to objeví až za všeobecného veselí přítomných diváků. Svým výkonem zde zazářila dvojice herců – ta sice nepatřila k sobě, zato jejich ztvárnění svěřené postavy jsem uvěřil i já – byla to Maryna v podání Petry Knápkové a vekostatkář Martin Popelka, v jedné ze svých nejlepších rolí. Pořádně protivnou dceru mu předvedla Anička Hradilová, ikdyž ostře proříznutou pusu moc hrát nemusela. Nahradit zavedeného prvního milovníka v souboru (který po svatbě zanechal lehké múzy) jistě nebylo lehké ani pro Milana Nováka, ani pro rejžu – nutno říci, že se s problémem popral srdnatě a dostal za to přehršel potlesku. Ostatní dvě zhrzené milenky – Helka Knápková a Míša Navrátilová nepropásly příležitost si pobytu na prknech znamenajících svět pořádně užít.

 

Ikdyž ae mi nepodařilo odpvědně zjisitit. proč kdo koho líbal a kdo líbal nejlépe – přesto si dovolím začít kus lehce hodnotit : třikrát ochotníci naplnili kinosál až k prasknutí – to je výsledek, o který se marně snaží halda profesinálních divadel. A zabavit obecentvo tak, že se neustále směje a tleská – za to jim právě v této těžké době patří dík a uznání. Jen tak dál !
Končím dotazem – co chystáte na příští rok ?

(text I.Kadaňka – foto ze zkoušky P.Knápková)

 

Hned na Silvestra ráno mi po drátech dorazil tak velký balík fotek z premiéry, že se dráty silně zahřály a já si mohl přitopit. Zatímco nahoře ve fotkách ze zkoušky jsem ukázal zamilované dvojice v civilu, teď jich díky obětavé fotografce ukážu v kostýmu a nalíčené – škoda že k dokreslení atmosféry nepořídíila jedinou fotku tleskajícího publika. První foto musí samozřejmě patřit režiserce, nyní zalezlé v jakési kukani, pro kterou vymyslel pan J.Werich odborný název edémek, kde právě plní druhou důležitou funkci v souboru – suflérku. Sami vidíte, že je tato funkce velice namáhavá – někdy „oknař“ nahozenou narážku neslyší i přesto, že ji jasně slyší prvních pět řad obecenstva.

(text I.Kadaňka – foto z premiéry M.Popelková)

 

Jelikož jsme novou komedii již vychválili výše – ukážeme nyní autoreem určené milenecké dvojice a také scénu, na které se tentokrát všeuměl Tonda Pohanka moc nenadřel – použil totiž kulisy z kdysi hraného kusu. Rovněž ukážeme v akci členku souboru, na kterou nezbyla role milovnice a tak zaskočila coby pokladní/zvukařka (O. Popelková). Oponou hýbal a světla ovládal R. Hradil. Tím jsme vyčerpali představování všech členů souboru a ukážeme slíbené hojně se líbající dvojice.

(text I.Kadaňka – foto z premiéry M.Popelková)