Obsah

Pozvánka do divadla Pozvánka na jubilejní 10. divadelní bál

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nastudování nové komedie

Nastudování nové komedie

zpráva o zkoušce souboru v neděli 15.4.2007

Ještě zavčas, ještě než se místní občané začnou výlučně věnovat polím, vinohradůmzahrádkám, připravují usilovně naši ochotníci další kulturní zážitek. Tím jistě bude nastudování komedie F.X. Svobody Poslední muž osvědčenou režisérkou Janou Vídeňskou. Bude to velká premiéra i v ce-lostátním měřítku – bez nadsázky – snad poprvé totiž bude titulní roli – absolutního a obávaného vládce rodiny hrát žena namísto scénářem předep-saného muže. Tím se naši ochotníci zapíší zlatým písmem do divadelní historie a vy, naši občané, máte jedinečnou příležitost být při této nevšední události – a to doslova za pusu /dobrovolný příspěvek/.

(text a foto I.Kadaňka)

 

Jak sami z úvodní fotky zjistíte, režisérka – zde v neméně náročné a pro herce přímo životně důležité funkci nápovědy – si nechala v jevišti sokolovny zřídit vlastní oddělenou komůrku, kterou p. Jan Werich s úctou nazval edémkem.

 

Úvod zkoušky patřil vypořádání se s narozeninami nejmladší členky souboru – elévky – která právě v den zkoušky slavila dvacátétřetí v pořadí. Kolegové ze souboru se důstojně zhostili radostného úkolu – třiadvacetkrát ji vyhodit do provaziště. A hned po gratulacích a přípitku – i v již zmíněném edémku – se začalo pilně zkoušet. Zkouška nebyla ani kostýmovaná, ani líčená a tak si mu-síte k fotkám vše domyslet – především pánský oblek na představitelce titulní role.

 

Jak vidíte výše-právě se vrátil vládce a tyran rodiny-a tak se potichu ze zkouš- ky vytratíme – za týden jim na premiéře zatleskáme – již teď jim ovšem dle obyčejů staré komediantské šmíry popřejeme nejen klasickým „zlomte vaz„, ale i notně poprskáme pfuj-pfuj-pfuj.

Krátce z naší historie

Jak uvádí šéfka a režisérka ochotníků Jana Vídeňská-Žůrková, vše začalo při plánování velkolepých oslav 500. výročí povýšení obce na městečko, kdy kromě inscenované historické události příjezdu posla s glejtem krále, bylo žádoucí ob-novit tradici vesnického divadla, českého fenoménu již z dob feudalismu. Tehdy se sešla skupinka nadšenců a nastudovala první divadelní kus právě v rámci zmíněných oslav. Byla to pohádka a jmenovala se Kašpárek a loupežníci (viz videosekvence níže) s premiérou 20.června 2003. Toto představení pak v roce 2005 oprášili a zahráli je na svém prvním uměleckém zájezdu v Těmicích. Derniérou pak bylo představení na závěr lampionového průvodu téhož roku v listopadu. Patrně se v naší obci pohádky líbí a tak v roce 2004 nastudovali další – Vyměněná princezna (sehráno 18. a 31.1.04). Téhož roku nastudovali komedii pro dospělé z 19.století Pan radní si neví rady (sehráno 15.a17.10.04 – fotografie z představení níže). Zatímco všechny uvedené kusy byly sehrány v kinosále, další nastudovaný byl z důvodu objemných kulis hrán v sále sokolovny -veršovaná pohádka Tři bratři.

V současnosti soubor zkouší Moliérovu komedii Jíra Danda aneb chudák manžel, která bude mít premiéru 9. června 2006 (reprízu 11.6.):

Osoby a obsazení: Jíra – M.Popelka, Anděla – K.Pohanková, baron – F.Po-hanka, baronka – H.Knápková, Klitander – M.Novák, Klaudýnka – I.Hraz-dílková, Zmotal – L.Pešek, Treska – R.Pohanka, režie – J.Vídeňská-Žůrková, technika – T.Pohanka, R.Hradil, P.Knápková.

Po premiéře …

Hned za tepla a plný dojmů z právě shlédnuté premiéry komedie Jíra Danda aneb chudák manžel, uskutečněné v pátek 9.června, musím popět aspoň pár slovy chválu. Začnu konstatováním, že celý soubor hru úspěšně zvládnul – především svým výkonem v hledišti přítomné ženáče přesvědčil M.Popelka v titulní roli. Ostatní členové souboru mu zdařile sekundovali : cudnou ženuškouvtipně zahranou komornou počínaje, sehraným párem baronů, včetně živě předvedeného zamilovaného zmateného Zmotala a šlechtickým milencem i „štěkovou“ rolí pověřeným pacholkem Treskou konče. Diváci v natřískaném kino-sále se rozhodně nenudili – každá vtipná replika byla odměněna hlučným smíchem – režisérčiny malé inovace textu slavného autora zařazením „kyškovi-tých“ perliček působilo zcela nenásilně a pro místní obecenstvo bylo žádaným okořeněním archaického dialogu. Potleskem nebylo poprávu naprosto šetřeno – byl tou nejlepší odměnou těm, co jistě moře času obětovali aby jiným udělali radost – to samozřejmě nejvíce platí o režisérce Janě Vídeňské, která kromě vlastní inscenanční práce zajistila i nezbytné propriety – kostýmy, klobouky, vlásenky apod. čímž dodala představení nezvyklého lesku a důvěryhodnosti. Závěrem tedy poděkování celému souboru a sobecké přání asi většiny na-šich občanů – mnoho elánu pro studium dalšího a stejně úspěšného kusu ! (text i foto © I.Kadaňka)

Nejprve kam divák nesmí – do zákulisí

V maskérnu a vlásenkárnu se změnila zasedačka ObÚ – nejvíce práce dala mas-ka titulní postavy hry – Jírův nos 

 

Konečně představení

V předsálí coby biletářky působily v této inscenaci nehrající členky souboru :po-kladní, která měla právě v den premiéry termín rodění – asistentka režie a foto-grafka a další asistentka. Diváky ve zcela zaplněném sále do hry uvedla režisér-ka.